Tuesday, January 2, 2007

Seni Khat Islam








Mungkin anda tertanya-tanya kenapa saya buat tajuk Seni Khat Islam dalam blog ragam famili ni kan? Sebenarnya subject Seni Khat Islam ada diajar di Ma'ahad Tahfiz Sains Bustanul 'Arifin , sekolah anak sulong aku sedang belajar sekarang.



Sebenarnya seni khat ini aku memang minat sejak dulu lagi. Pada tahun 1982 aku pernah mengikuti kursus intensif bahasa Arab di Pusat Pengajian Islam Nilam Puri (sekarang ditukar kepada KIAS). Belajar pun tak lama sangat sebab kursus jangka pendek Bahasa Arab sementara menunggu result SPM 1982. Waktu tu selain subject bahasa seperti nahu, saraf, balaghah dan sebagainya ada juga diajar seni khat. Masih ku ingat ustaz suruh kami beli sebatang pen dan dia 'modified' pen tersebut supaya senang kami nak tulis khat. Tapi disebabkan aku ni tak pandai melukis maka seni khat yang diajar tak kemana.

Tengoklah sampel-sampel yang ada kat sini.





No comments:

Bait-bait Mu'jizat